gumipark.hu logó

ADAC 2015 folytatás - Abroncscímke alapján válasszunk?

2015. április. 9.
Forrás: Totalcar - Stump András

Nehéz eldönteni, kinek higgyen inkább a tájékozott fogyasztó: a gyártóknak, amelyeknek már kötelező felcímkézniük a gumikat a teljesítményük szerint, vagy az ADAC-nak, amely tavaly csúnya csalós botrányba keveredett. A német autóklub idén mindenesetre merészet lépett: tesztjükben rendesen utánamentek az eco-gumis porhintésnek.

Amikor tavaly a Goodyear fejlesztőközpontjában jártam, a nagyfőnök személyesen mesélte el, mennyire fontos nekik, hogy a gumijaik úgy a gumicímkén, mint az újságok, klubok tesztjein jót mutassanak. Világos, hogy a szivárványszínű energiacímke három paraméteréhez képest jóval többet vizsgál például az ADAC, mégis zavartan böngészem most az első teszttáblázatot, amelyben a címke és a klub mérése egymás mellett szerepel. Nehéz felfedezni bármilyen összefüggést a kettő között, mintha nem is ugyanazt a gumit vizsgálták volna.

Van itt például egy A-A-s gumi (Bridgestone Ecopia EP001S), melynek elvileg parádésan kellene teljesítenie, hiszen a fogyasztásra és a vizes tapadásra vonatkozó két A betűnél egyelőre nincs jobb, viszont az ADAC-nál a középmezőnyben végzett. Egy B-B-s (Kumho KH27 Ecowing ES01) éppen csak megfelelt, az utolsó előtti helyen. Az E-A-s Continental PremiumContact 5 győzelmét még meg lehet magyarázni a különböző kritériumok súlyozásával, de hogy lehet az, hogy egy A-ra értékelt vizes tapadású gumit (Michelin Energy Saver+) pont a vizes aszfalton nyújtott gyenge teljesítménye miatt kritizál az ADAC, és sokkal jobbnak mérték a C-s Semperit Speed Life-ot?

 

Nehéz jó magyarázatot találni erre; valószínűleg más mérési módszerekkel dolgozik az ADAC, mint a gyártók, amelyeknek saját maguknak kell meghatározniuk az abroncsaik címkén szereplő besorolását. Akárhogy is, nem árt tisztában lenni azzal, mi is szerepel a gumicímkén, és hogyan értékelnek a német autóklubosok. A két eredményt összevetve talán már megalapozottabb döntést lehet hozni.

Hogy pontoz az ADAC?

Negyven éve gyártják már a gumiteszteket, van tapasztalatuk bőven, idén pedig a tesztmódszereik között a legnagyobb fejezet a minőségbiztosításról szól, talán nem véletlenül.

Öt fontos kritériumot vizsgálnak: a tapadás száraz és vizes úton nyilván a legfontosabb, de a kopás (20%), az üzemanyag-fogyasztás (10%) és a zaj (10%) is beleszámít a végeredménybe. Azért kap a vizes tapadás 40%-os súlyt, míg a száraz csak 20%-kal számít bele, mert esőben jellemzően jóval közelebb autózunk a tapadáshatárhoz, ezért statisztikailag sokkal nagyobb az esélye, hogy a gumi miatt bajba kerüljünk. Nehéz lenne ezzel vitatkozni, száraz úton még egy közepes abroncsot is ritkán fogunk megnyikkantani.

 

A pontozás a magyar logikához képest fordítva történik, a legjobb elérhető pontszám a 0,5, a legrosszabb az 5,5. Az egyes kritériumokból a fenti súlyozással jön ki a végeredmény, de a tapadásnál, illetve a fogyasztásnál elért osztályzatoknál jobbat semmiképpen nem kaphat egy abroncs sem. Ez a szabály középkategóriás abroncsoktól lefelé érvényesül: akik szerencsétlenül 2,6-os értékelést kaptak a vizes teszten, ami már nem , hanem közepes eredménynek számít, nem kaphatnak  ajánlást. Ugyanígy a két sereghajtó is a vizes eredményt kapta az összesítésben, mivel az ADAC logikája szerint hiába jó egy gumi szárazon, hiába kicsi a gördülési ellenállása, ha vizes aszfalton leszerepel, nem szabad ajánlani. Igazuk van.

A gumicímkén éppen ezért a fogyasztási (gördülési ellenállási) besorolás mellett a vizes tapadás szerepel, mivel talán az a legkényesebb kritérium: nehéz olyan abroncsot gyártani, amely vizes úton jól fog ésminden más szempontból is előnyös. A zajmérés eredményét decibelben tüntetik fel, és fontos hangsúlyozni, hogy ez a kifelé kibocsájtott zaj, ami nem ugyanaz, mint amit az autóban hallunk.

fekut

Galéria: ADAC nyári gumiteszt – 2015.

Újdonság az idei teszten, hogy négy gyártótól két-két típust is teszteltek, egy környezettudatosságra kihegyezett, úgynevezett eco-abroncsot, illetve a komfortosnak árult párját. Ezek a táblázatban is szerepelnek, de külön kiemelték az eco-párbaj vizes pályás fékúttesztjét, ahol négyből három eco-gumi csúnyán leszerepelt. A Michelin Energy Saver+, a Continental EcoContact 5, illetve a Hankook Kinergy Eco mind méterekkel hosszabb fékutat produkált, mint nem-eco párjaik. A Bridgestone Ecopia EP001S ugyan hamarabb megállt, de a vizes aszfalton nyújtott összteljesítménye még így is rosszabb volt, mint a gyártó Turanza T001 nevű gumijáé. Utóbbi összehasonlítás jelentősége egyébként minimális, mivel az Ecopia EP001S-t a forgalmazó szerint már nem is árulják.

Ha káprázik a szeme a félsoros, sokszorosan összetett abroncsnevek láttán, nem csodálkozom, de muszáj teljes nevükön nevezni a gumikat, mert sokszor egy szám, egy betű vagy egy jelentéktelennek tűnő plusz-jel óriási különbséget jelent a teljesítményükben. Erre mindenkinek érdemes figyelnie, aki gumit vásárol, akár újonnan, akár használtan. A gyártók szándékosságát se tartom kizártnak ezen a téren, a gigantikus gumibiznisz összefüggései sokszor kifürkészhetetlenek.

 

185/60 R14 82 H méretű nyári gumik

A kis-közepes autókra való méretben a Continental PremiumContact 5 győzött, holtversenyben a Goodyear EfficientGrip Perfomance-szel és a Nokian Line-nal, amelyről azt érdemes megjegyezni, hogy sokkal lassabban kopik, mint az előző kettő. Rajtuk kívül még hárman fértek be a kategóriába, de a közepesek első fele sincs sokkal lemaradva, leginkább a nedves tapadás húzza le őket. Itt a Michelin Energy Saver+ és a Pirelli Cinturato P1 Verde a két nagy kilométerdaráló, ezek jóval hosszabb futást ígérnek, mint a hasonló tudású konkurensek.

A teszt alapján náluk is tartósabb a Kumho KH27 Ecowing ES01, ám vizes úton annyira rosszul tapad, hogy csak elégséges értékelést kaphat. Nála is rosszabb a Matador MP16, amelynek teljesítményére olcsósága nem lehet mentség, főleg, mivel hasonló ársávban sokkal jobb gumikat is lehet kapni.

 

                    A képre kattintva megnyithatja a táblázatot teljes képernyőn

205/55 R16 91 V méretű nyári gumik

Egyértelmű győztes a 16-os gumik között a Michelin Primacy 3, elsősorban kiemelkedő futásteljesítménye alapján. A hatos élmezőnyben nincs meglepetés, a szokásos top-márkák modelljei versengenek itt, nagyon hasonló teljesítménnyel.

 

                A képre kattintva megnyithatja a táblázatot teljes képernyőn

Az eco-abroncsok lemaradását viszont látványosan demonstrálja, hogy a tesztgyőztes gyártó Energy Saver+ típusa csak az alsó harmadban kapott helyet, egy csoportba rendeződve a másik három környezetbarátnak kikiáltott gumival. Ráadásul a természetkímélő hatásukat is jelentéktelennek értékelte az ADAC, amit jól tükröznek a mindössze néhány tizedes eltérések a fogyasztásban, illetve kopásban. Ebből nem nehéz leszűrni az üzenetet, amit az ADAC közvetíteni szeretne: ne vegyenek eco-abroncsokat, mert nem éri meg.

A környezetbarát gumiknál rosszabb eredményt csak a Kumho HS51, a Kleber Dynaxer HP 3, illetve a Nankang Econex Eco-2 kapott, utóbbi elégtelen ajánlással a vizes tapadása miatt.

Nem könnyű levonni a megfelelő következtetéseket, ha valaki igazán okosan szeretné kiválasztani a számára megfelelő gumit, mivel a címkére nyomtatott értékelés sokszor ütközik az ADAC tesztjével. Annyiban talán biztosak lehetünk, hogy az elsővonalbeli márkák, a Bridgestone, a Continental, a Dunlop, a Goodyear, a Michelin és a Pirelli (ábécésorrendben) legalább a nagyobb méretben rendesen odateszik magukat, az eco-gumikkal pedig jobb szkeptikusnak lenni.




Achilles téligumi | Achilles nyárigumi | Aeolus téligumi | Aeolus nyárigumi | Altenzo téligumi | Altenzo nyárigumi | Annaite téligumi | Annaite nyárigumi | APLUS téligumi | APLUS nyárigumi | Apollo téligumi | Apollo nyárigumi | Atlas téligumi | Atlas nyárigumi | Atturo téligumi | Atturo nyárigumi | Austone téligumi | Austone nyárigumi | Avon téligumi | Avon nyárigumi | Barum téligumi | Barum nyárigumi | Bfgoodrich téligumi | Bfgoodrich nyárigumi | Blacklion téligumi | Blacklion nyárigumi | Bridgestone téligumi | Bridgestone nyárigumi | Cachland téligumi | Cachland nyárigumi | Ceat téligumi | Ceat nyárigumi | Chengshan téligumi | Chengshan nyárigumi | ChengShin téligumi | ChengShin nyárigumi | Compasal téligumi | Compasal nyárigumi | Compass téligumi | Compass nyárigumi | Continental téligumi | Continental nyárigumi | Cooper téligumi | Cooper nyárigumi | Dayton téligumi | Dayton nyárigumi | Debica téligumi | Debica nyárigumi | Deli téligumi | Deli nyárigumi | Delinte téligumi | Delinte nyárigumi | Diplomat téligumi | Diplomat nyárigumi | Dunlop téligumi | Dunlop nyárigumi | Duraturn téligumi | Duraturn nyárigumi | EP Tyre téligumi | EP Tyre nyárigumi | Eurogrip téligumi | Eurogrip nyárigumi | Evergreen téligumi | Evergreen nyárigumi | Falken téligumi | Falken nyárigumi | Firemax téligumi | Firemax nyárigumi | Firestone téligumi | Firestone nyárigumi | Fortuna téligumi | Fortuna nyárigumi | Fortune téligumi | Fortune nyárigumi | Fulda téligumi | Fulda nyárigumi | General Tire téligumi | General Tire nyárigumi | Gislaved téligumi | Gislaved nyárigumi | Giti téligumi | Giti nyárigumi | Goodride téligumi | Goodride nyárigumi | Goodyear téligumi | Goodyear nyárigumi | Gremax téligumi | Gremax nyárigumi | GRIPMAX téligumi | GRIPMAX nyárigumi | GT Radial téligumi | GT Radial nyárigumi | Habilead téligumi | Habilead nyárigumi | Haida téligumi | Haida nyárigumi | Hankook téligumi | Hankook nyárigumi | Heidenau téligumi | Heidenau nyárigumi | Hifly téligumi | Hifly nyárigumi | Imperial téligumi | Imperial nyárigumi | Infinity téligumi | Infinity nyárigumi | Interstate téligumi | Interstate nyárigumi | Kenda téligumi | Kenda nyárigumi | King-meiler téligumi | King-meiler nyárigumi | Kingstar téligumi | Kingstar nyárigumi | Kleber téligumi | Kleber nyárigumi | Kormoran téligumi | Kormoran nyárigumi | Kumho téligumi | Kumho nyárigumi | Landsail téligumi | Landsail nyárigumi | Lanvigator téligumi | Lanvigator nyárigumi | Lassa téligumi | Lassa nyárigumi | Laufenn téligumi | Laufenn nyárigumi | Leao téligumi | Leao nyárigumi | Linglong téligumi | Linglong nyárigumi | Longmarch téligumi | Longmarch nyárigumi | Malatesta téligumi | Malatesta nyárigumi | MALHOTRA téligumi | MALHOTRA nyárigumi | Matador téligumi | Matador nyárigumi | Maxtrek téligumi | Maxtrek nyárigumi | Maxxis téligumi | Maxxis nyárigumi | Mazzini téligumi | Mazzini nyárigumi | Metzeler téligumi | Metzeler nyárigumi | Michelin téligumi | Michelin nyárigumi | Minerva téligumi | Minerva nyárigumi | Mirage téligumi | Mirage nyárigumi | Momo téligumi | Momo nyárigumi | Nankang téligumi | Nankang nyárigumi | Nexen téligumi | Nexen nyárigumi | Nitto téligumi | Nitto nyárigumi | Nokian téligumi | Nokian nyárigumi | Nordexx téligumi | Nordexx nyárigumi | Novex téligumi | Novex nyárigumi | Onyx téligumi | Onyx nyárigumi | Orium téligumi | Orium nyárigumi | Ovation téligumi | Ovation nyárigumi | Petlas téligumi | Petlas nyárigumi | Pirelli téligumi | Pirelli nyárigumi | Platin téligumi | Platin nyárigumi | Pneus Ovada téligumi | Pneus Ovada nyárigumi | POINT S téligumi | POINT S nyárigumi | Powertrac téligumi | Powertrac nyárigumi | PREMIORRI téligumi | PREMIORRI nyárigumi | Radar téligumi | Radar nyárigumi | RAPID téligumi | RAPID nyárigumi | Riken téligumi | Riken nyárigumi | Roadhog téligumi | Roadhog nyárigumi | Rotalla téligumi | Rotalla nyárigumi | Royal Black téligumi | Royal Black nyárigumi | Saetta téligumi | Saetta nyárigumi | Sailun téligumi | Sailun nyárigumi | Satoya téligumi | Satoya nyárigumi | Sava téligumi | Sava nyárigumi | Sebring téligumi | Sebring nyárigumi | SEIBERLING téligumi | SEIBERLING nyárigumi | Semperit téligumi | Semperit nyárigumi | Speedways téligumi | Speedways nyárigumi | Sportiva téligumi | Sportiva nyárigumi | Star Performer téligumi | Star Performer nyárigumi | Starfire téligumi | Starfire nyárigumi | STRIAL téligumi | STRIAL nyárigumi | Sumitomo téligumi | Sumitomo nyárigumi | SUN-F téligumi | SUN-F nyárigumi | Sunfull téligumi | Sunfull nyárigumi | Sunitrac téligumi | Sunitrac nyárigumi | Superia téligumi | Superia nyárigumi | Taurus téligumi | Taurus nyárigumi | Tigar téligumi | Tigar nyárigumi | Tomket téligumi | Tomket nyárigumi | Torque téligumi | Torque nyárigumi | Tourador téligumi | Tourador nyárigumi | Toyo téligumi | Toyo nyárigumi | Tracmax téligumi | Tracmax nyárigumi | Triangle téligumi | Triangle nyárigumi | Tristar téligumi | Tristar nyárigumi | Unigrip téligumi | Unigrip nyárigumi | Uniroyal téligumi | Uniroyal nyárigumi | Vee Rubber téligumi | Vee Rubber nyárigumi | Viking téligumi | Viking nyárigumi | Vredestein téligumi | Vredestein nyárigumi | WANDA TYRE téligumi | WANDA TYRE nyárigumi | Wanli téligumi | Wanli nyárigumi | Westlake téligumi | Westlake nyárigumi | Windforce téligumi | Windforce nyárigumi | Windpower téligumi | Windpower nyárigumi | Yokohama téligumi | Yokohama nyárigumi | Zeetex téligumi | Zeetex nyárigumi | Zeta téligumi | Zeta nyárigumi | Ziarelli téligumi | Ziarelli nyárigumi